مجله

چه نوع روکش صندلی بهتر است؟

چه نوع روکش صندلی بهتر است؟

چه نوع روکش صندلی بهتر است؟

روکش صندلی یکی از تزئینات داخلی ماشین است که تا حد زیادی بر زیبایی داخل کابین تاثیر می‌گذارد. بنابراین می‌توان آن را مهم‌ترین عامل جذابیت داخلی خودرو دانست. روکش‌های صندلی ماشین بسته به جنسشان قابلیت تاثیرگذاری بر دمای داخلی اتاق (احساس خنکی یا گرما) را هم دارند. به عبارت دیگر روکش‌ها در زمینه تلطیف فضا و دمای داخل خودرو موثر هستند.

انواع مدل‌های روکش صندلی خودرو

روکش صندلی خودرو، از جمله لوازم جانبی پرطرفدار در بازار ایران است. تنوع بسیاری از این محصول در فروشگاه‌ها وجود دارد و برای شناخت بهتر، می‌توان آن‌ها را بر اساس جنس به چند دسته تقسیم کرد. در زیر، انواع مختلف محافظ‌های صندلی خودرو بر اساس جنس آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد:

۱- محافظ صندلی چرمی

استفاده از چرم، ابتدایی‌ترین نوع محافظ صندلی در خودروهاست که به اتاقک خودرو زیبایی و جذابیت می‌بخشد. چرم‌های استفاده شده در این محافظ‌ها عبارتند از:

  • چرم طبیعی: این نوع چرم، با بالاترین قیمت در بازار عرضه می‌شود. کیفیت بسیار بالا، نرمی و لطافت چرم طبیعی از دلایل محبوبیت آن است، اما برخلاف انتظار، دوام آن ممکن است کوتاه باشد.
  • چرم مصنوعی: این نوع چرم‌ها به قیمت‌های مقرون به صرفه‌تری نسبت به چرم طبیعی عرضه می‌شوند. همچنین دوام و عمر بیشتری نسبت به چرم طبیعی دارند.
  • چرم تولید شده از مشتقات نایلون: این نوع چرم، بدترین جنس مورد استفاده در ساخت محافظ صندلی است. دوام بسیار کمی دارد و کیفیت چشم‌گیری ندارد.

مزایا و معایب روکش صندلی‌های چرمی

بعضی از امتیازات اصلی استفاده از محافظ صندلی چرمی عبارتند از:

  • ایجاد جلوه‌ی لوکس و زیبا در داخل خودرو
  • حفظ رنگ و شکل اصلی روکش بدون تغییر در طول زمان
  • تمیز شدن سریع و آسان با استفاده از اسپری‌های مخصوص

از طرف دیگر، معایب محافظ صندلی چرمی شامل:

  • جذب سریع گرما و داغ شدن سطح روکش
  • احساس عرق‌زدگی در روزهای گرم
  • خطر آتش‌سوزی، به ویژه در فصل تابستان و پس از پارک طولانی زمان خودرو تحت تابش نور خورشید
  • حساسیت به رطوبت و عدم مناسب بودن برای مناطق با شرایط آب و هوایی مرطوب، به خصوص در مناطق شمال کشور
  • احتمال ترک خوردن لایه چرمی به دلیل گرمای محیط و انتشار گازهای آسیب‌زای
  • مقاومت کمتر در برابر خراش و سایش

۲- روکش صندلی پارچه‌ای

دومین گروه روکش‌های صندلی خودرو، روکش صندلی پارچه‌ای است. این مدل‌ها تمام از پارچه‌هایی با جنس کتان یا مخمل تولید می‌شوند. ارگونومی ساخت روکش‌های پارچه‌ای نسبتا مناسب بوده و در طولانی مدت حالت همیشگیشان را حفظ می‌کنند. بنابراین در زمان رانندگی احساس ناراحتی در سرنشینان به وجود نمی‌آورند.

برتری‌های اصلی روکش‌های صندلی پارچه‌ای شامل:

  • تنوع فراوان در طرح و رنگ
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
  • جلوگیری از عرق کردن بدن در حین رانندگی
  • مقاومت مناسب در برابر خراش و ساییدگی
  • تنظیم دمای داخل خودرو بهتر بر اساس فصل (خنکی در تابستان و گرمای مناسب در زمستان)

بدون شک، هر محصولی علاوه بر مزایا، معایب خود را نیز دارد. برخی از مشکلات روکش‌های پارچه‌ای عبارتند از:

  • پریدگی رنگ پارچه به دلیل تابش مستقیم نور خورشید
  • دشواری در شستشو و نظافت این نوع روکش‌ها
  • ماندگاری لکه‌های کثیفی روی پارچه
  • احتمال پاره شدن به دلیل برخورد با اشیاء تیز
  • احساس رطوبت در صندلی‌ها در شهرهای با اقلیم شرجی

۳- روکش صندلی ترکیب چرم و پارچه

تا اینجا با مزایا و معایب هر یک از روکش صندلی‌های چرمی و پارچه‌ای آشنا شدیم. تولیدکنندگان برای رفع ایرادات این روکش‌ها و بهبود مزایای آن‌ها، دست به تولید روکش‌های ترکیبی زده‌اند. در این مدل‌ها بخشی از روکش از جنس پارچه و بخش دیگر آن از جنس چرم است. به این ترتیب مزایا و نقاط قوت چرم و پارچه در هم ترکیب شده و احساس راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌آید. در مقابل نقاط ضعف نیز تلطیف شده و کمتر موجب ناراحتی افراد می‌شوند.

به طور مثال در ساخت این روکش‌ها برای قسمت نشیمن‌گاه و پشتی از پارچه استفاده می‌شود. به این ترتیب احساس عرق کردن در زمان رانندگی در روزهای گرم سال کمتر خواهد شد. در طرف دیگر برای کناره‌های صندلی از چرم استفاده شده تا کثیفی‌های آن به راحتی پاک شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های یک روکش صندلی خوب!

روکش‌های صندلی ماشین بسته به جنس و نوع دوخت، از کیفیت‌های مختلفی برخوردار است. بدیهی است خرید یک روکش خوب، تضمین عمر طولانی و راحتی بیشتر در زمان رانندگی و سفر است. بنابراین بهتر است با ویژگی‌های یک روکش صندلی خوب آشنا باشید:

۱- جنس روکش‌ها

یکی از مهم‌ترین مواردی که در موغوبیت روکش صندلی خودرو موثر است، جنس روکش می‌باشد. به طور معمول از پارچه‌های مخمل، کتان، برزنت، چرم و … در تولید روکش برای صندلی استفاده می‌شود. هر یک از این پارچه‌ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. اما در این میان، روکش‌های مخملی و برزنتی مناسب‌ترین گزینه‌ها هستند. زیرا که این مدل‌ها مقاومت بالایی داشته و از امکان شستشوی راحت برخوردارند.

۲- دوخت روکش صندلی

دومین مبحثی که در بحث روکش صندلی باید به آن توجه کنید، نحوه دوخت روکش است. نبود دوخت مناسب و شل در روکش‌ها موجب کاهش عمر آن‌ها شده و به سرعت پاره می‌شوند. ضمن این که از زیبایی و جلو روکش هم کاسته خواهد شد. بنابراین بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که دوخت ریزتر و منظم‌تری دارند.

تکه‌های سرهم شده در ساخت روکش صندلی ماشین هم مهم هستند. هر چه تعداد این تکه‌ها بیشتر باشد، روکش بهتر روی صندلی قرار می‌گیرد. بنابراین راحتی سرنشین بیشتر بوده و احتمال پارگی یا نافرم شدن روکش کمتر خواهد بود.

۳- قیمت روکش صندلی

قیمت یکی از مهم‌ترین معیارها در خرید هر محصولی است. زیرا افراد معمولا بودجه‌ای مشخص برای خرید مایحتاجشان در نظر می‌گیرند. خرید روکش صندلی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و باید مدلی انتخاب کرد که با بودجه شخص سازگار باشد. بهترین راه‌کار این است که پیش از مراجعه به فروشگاه‌ها، بودجه مورد نظرتان را مشخص نموده و سپس بر اساس آن مدل مناسب را خریداری کنید.

۴- ضمانت نامه روکش صندلی

یکی دیگر از موارد تعیین کننده در خرید روکش صندلی، ضمانت نامه ارائه شده از سوی تولیدکننده است. این ضمانت نامه به خریداران اطمینان می‌دهد که روکش مورد نظرشان تا چه مدت کار کرده و قابل استفاده است.

نکات مهم در انتخاب رنگ روکش صندلی ماشین

بدیهی است انتخاب رنگ روکش صندلی به سلیقه افراد بستگی دارد. اما بهتر است پیش از خرید این محصول به یک‌سری نکات توجه داشته باشید تا بهترین و زیباترین طرح و رنگ را برای ماشینتان خریداری نمایید. این نکات عبارتند از:

۱- رنگ همسان با خودرو

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای انتخاب رنگ روکش صندلی، استفاده از رنگ‌های همسان با خودرو است. در این شیوه رنگ بدنه ماشین و یا تزئینات داخلی آن به عنوان معیار اصلی در نظر گرفته می‌شود. این روش معمولا در تهیه روکش برای خودروهایی با رنگ‌های خنثی نظیر سفید، کرم، مشکی، نقره‌ای و … استفاده می‌شود. در مقابل خرید روکشی با رنگ همسان برای ماشین‌هایی به رنگ قرمز، نارنجی، سبز و … مناسب نیست.

۲- رنگ متضاد با ماشین

روش بعدی استفاده از رنگ‌های متضاد با رنگ‌های اصلی بدنه ماشین و داخل کابین است. به طور مثال برای خودرویی به رنگ مشکی می‌توان از رنگ‌های متضاد نظیر کرم، قرمز و … استفاده نمود. در واقع هر رنگی که ترکیب آن با رنگ اصلی ماشین، ظاهری زیبا ایجاد کند، انتخاب مناسبی است.

۳- در نظر گرفتن طرح روکش

گاهی اوقات افراد به سراغ روکش صندلی‌هایی با طرح‌های مختلف می‌روند. در این شرایط باید طرح روکش را هم در نظر داشته و بر اساس آن انتخاب نمود. به عبارت دیگر خرید روکشی با طرح‌های شلوغ برای یک ماشین رسمی انتخاب مناسبی نیست. اما همین طرح شلوغ برای یک خودرو اسپرت بسیار ایده‌آل خواهد بود.

۴- توجه به اقیلم محل زندگی

اقلیم و شرایط آب و هوایی محل زندگی افراد نیز از موارد تاثیرگذار در انتخاب رنگ روکش صندلی است. به طور مثال برای افرادی که در مناطق گرم و خورشیدی زندگی می‌کنند، انتخاب روکش‌های تیره‌رنگ دردسرهای زیادی دارد. این روکش‌ها پس از مدتی در اثر تابش نور آفتاب، دچار رنگ‌پریدگی شده و ظاهر زیبایشان را از دست می‌دهند. بنابراین توصیه ما استفاده از رنگ‌های روشن برای روکش صندلی در این مناطق است.

۵- انتخاب بر اساس شغل

یکی دیگر از معیارهای تاثیرگذار در انتخاب رنگ روکش صندلی، شغل افراد است. اگر شغلی دارید که منجر به کثیف شدن روکش صندلی‌های ماشینتان نمی‌شود، دستتان در انتخاب رنگ بازتر است. شما می‌توانید از طیف رنگ‌های روشن تا تیره را بر اساس سلیقه‌تان در ماشین به کار ببرید. اما راننده تاکسی‌ها که دائما اشخاص مختلف را سوار خودرویشان می‌کنند، بهتر است از رنگ‌های بسته‌تر استفاده نمایند. به این ترتیب ظاهری داخلی کابین ماشین بهتر بوده و دیرتر کثیف خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *